Pages

Friday, July 4, 2014

PERMATA AL-QURAN DAN UMMAH: MUSA BIN HANAFI

Beberapa hari lepas, ramai kenalan berkongsi kisah seorang kanak-kanak yang berusia 5 tahun setengah (belum menginjaki usia 6 tahun) menyertai rancangan Hafiz Indonesia 2014 musim kedua (yang ditayangkan sempena Ramadhan di Indonesia); Musa (daripada Bangka, Indonesia) yang berjaya menghafal 29 juzuk Al-Quran.



Masya-Allah, amat mengkagumkan. Maha Suci Allah yang memudahkan ayat-ayat-Nya dipelajari manusia, hatta kanak-kanak sekecil itu; yang sering dipertikai kemampuannya. Bukan sedikit saya terdorong dan terinspirasi!



Ketika selesai menonton video yang dipautkan oleh teman-teman, saya terlalu ingin mengetahui kisah pendidikan dan latar keluarga Musa, mahu tahu siapa ibu bapanya dan bagaimana dia dilatih menghafal Al-Quran hingga berhasil demikian. Tuhan memang mendengar bisikan, lalu saya temui video temuramah Rodja TV dengan ayah Musa (Abu Hanafi) di Youtube sebaik selesai menonton video hafalan Quran Musa dalam rancangan Hafiz Indonesia 2014.

Bersama-sama beliau ialah anaknya, Musa, dan Ustaz Ali Subana. Sambil mendengar, saya turut mencatat butir perbincangan mereka dalam buku catatan. Selepas itu, saya kongsikan pula pautan video tersebut dengan teman-teman. Sayangnya, ada teman-teman yang tidak dapat menonton video tersebut memandangkan kepanjangannya mencecah 1 jam  30 minit dan keterhadan capaian internet di gajet. Justeru, saya bagai dipanggil untuk ‘menyalin’ semula rakaman video temuramah tersebut dalam bentuk tulisan di ujana ini. Sebagai salinan kedua saya sekiranya buku catatan hilang daripada simpanan dan untuk ingatan diri sendiri juga.

Saya kongsikan di sini dan mudahan bermanfaat kepada pengunjung. (Ada sesetengahnya diringkaskan dengan gaya bahasa saya sendiri). 

*****
  • Temuramah dimulakan dengan kata-kata pembuka oleh Ustaz Ali Subana yang membaca peringatan Allah dalam Surah At-Tahrim:6; “Wahai orang yang beriman! Peliharakanlah dirimu dan keluargamu daripada api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu, atasnya (penjaganya) para malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak menderhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan mengerjakan apa yang diperintahkan.” (Sehubungan itu, ibu bapa bertanggungjawab penuh memberi pendidikan bagi menjauhkan diri dan anak-anak daripada neraka.)
  • Fitnah atau cabaran terbesar untuk ibu bapa dan ssistem pendidikan zaman sekarang ini ialah bejatnya akhlak. Sistem pendidikan gagal membangunkan akhlak.
  • Ibu bapa perlu perhatikan bentuk ‘kerosakan’ akhlak yang mengancam anak-anak; ancaman dari luar (rumah) dan ancaman dari dalam (rumah). Ancaman daripada luar mungkin sukar dikawal kerana suatu hari nanti anak-anak pasti akan ‘keluar’ daripada persekitaran rumah, jadi ibu bapa perlu kawal atau haling kerosakan yang bermula dari dalam rumah, iaitu dengan cara: i. Menghantar ke sekolah Islamik, ii. Menyediakan rancangan TV Islamik yang mendukung apa yang dipelajari di sekolah (peranan media/TV dalam rumah) dan iii. Ajak diri sendiri (ibu bapa) dan anak-anak ke majlis ilmu.
  • Temuramah dan perkongsian pengalaman diteruskan dengan ayah Musa, Abu Hanafi. Kata beliau, tiada yang mustahil untuk anak seusia Musa untuk menghafal Quran kerana ilmu adalah milik Allah. Justeru, Allah yang memberinya. Dekatkan diri dengan Allah dan ‘minta ilmu’ itu daripada pemiliknya.
  • Musa diperkenalkan dengan huruf hijaiyyah bermula usia 2 tahun. Huruf-huruf hijaiyyah ditampal pada tempat yang membolehkan Musa selalu melihatnya, contohnya: dapur, bilik tidur dll.
  • Ibu bapa yang perlu prihatin, peduli dan bersungguh terlebih dahulu, barulah anak-anak akan mengikut.
  • Jangan terlalu menjangkakan sesuatu yang tinggi atau cemerlang daripada kanak-kanak kecil, jangan impikan anak-anak terus lancar menyebut ayat atau makhraj huruf dengan sempurna. (Tidak mengapa jika disebut dengan pelat, asalkan mengenal).
  • Ajar menghafal dengan cara menghafal/memahirkan diri dengan sebahagian ayat dahulu sebelum dilengkapkan sebahagian ayat yang lain (beliau memaksudkan ‘kaedah chuncky’).
  • Ibu bapa yang perlu rajin tuntut ilmu atau hadir ke majlis ilmu. Dengan itu, ibu bapa akan beroleh ilmu untuk mendidik anak-anak pula.
  • Musa menghafal 2 juzuk Al-Quran semasa berusia 4 tahun, lalu semakin meningkat kepada 29 juzuk pada usia 5 tahun setengah. Abu Hanafi dan isterinya mengajar sendiri di rumah, tidak dihantar ke mana-mana sekolah atau pesantren.
  • Untuk melahirkan anak-anak penghafal Quran, ibu bapa sendiri perlu celik Al-Quran bagi membolehkan mereka mengajar anak-anak mereka. Tidak mengapa jika ibu bapa bukan penghafal Al-Quran, asalkan dapat membaca dan mengajar dengan baik; itu sudah memadai).
  • Ilmu perlukan modal. Maka, ibu bapa perlu ‘melaburkan’ modal untuk menyediakan keperluan pembelajaran anak-anak. Kerana kemahuan yang tinggi, Abu Hanafi menyediakan buku-buku dan alat bantu mengajar yang lain (seperti kaset, CD dan seumpamanya) untuk tujuan pembelajaran Al-Quran.
  • Musa turut diperkenalkan dengan qari-qari dan tokoh agama, didedahkan dengan ceramah-cemarah agama (hingga Musa dapat menyebut nama-nama ustaz yang dikenali/biasa didengar ceramah mereka). Abu Hanafi akan memuji-muji tokoh agama ini dihadapan Musa (contoh: “Syeikh ini banyak ilmunya, ustaz ini bagus.”) dan akan mengingatkan anaknya kepada apa-apa perbuatan buruk (contoh: “Ahli maksiat itu jelik, penyanyi itu tidak bagus.”).
  • Secara awalnya, Abu Hanafi mengajar Al-Quran kepada anaknya secara tidak langsung iaitu ketika anak itu bermain dan seumpamanya. Selepas itu, Musa diajar untuk konsisten dengan jadual yang Abu Hanafi buat sendiri sesuai dengan usia apabila dilihatnya Musa sudah boleh berdisiplin. Selaunya selepas subuh dan selepas maghrib (selepas pulang daripada masjid), Musa snediri akan mengambil Al-Qurannya dan duduk ditempat yang sudah dimaklumi, tidak akan bangun sekiranya Abu Hanafi tidak membenarkan dia berbuat demikian.
  • Selain itu, Musa akan bangun (bersama bapanya) pada pukul 3 pagi setiap hari untuk mengulangkaji hafalan yang lama dan akan memulakan hafalan ayat/surah baharu pada pukul 4 pagi. (Masya-Allah, saya sangat kagum dengan kekuatan dan kemahuan yang tinggi Abu Hanafi yang dapat bangun jam 3 pagi setiap hari dan mampu mendisiplinkan Musa untuk membuat perkarayang sama).
  • Ketika ditanya oleh seorang pemanggil, bagaimana caranya untuk melahirkan anak penghafal Al-Quran seperti Musa; Abu Hanafi menjawap: Cari pasangan solehah, fasiliti untuk pembelajaran harus ada, modal harus keluar kerana kita sebenarnya melabur untuk menjauhkan anak daripada neraka. Kelembutan dan ketegasan perlu berjalan serentak sebagaimana amar makruf dan nahi munkar berjalan seiring. Isteri perlu menyokong suami ketika suami mendidik atau ketika suami bertegas (jangan kasihankan anak jika itu untuk kebaikan) dan suami pula jangan goyah ketika isteri mula kasihankan anak. Sabar itu penting. Lihat karektor anak, kerana ada anak yang lembut sudah memadai jika dikerling atau dilarang. Berbeza dengan anak yang berkarektor sebaliknya.

    Pengalaman
    Abu Hanafi sendiri: Ada ketikanya Musa menangis dan merengek tidak mahu belajar (fitrah anak), tetapi beliau akan bertegas.
  • Mendengarkan jawapan Abu Hanafi, Ustaz Ali Subana langsung mengingatkan penonton kepada kata-kata Imam Shafi’e bahawa ilmu tidak akan diperolehi kecuali dengan 6 perkara, iaitu: i. Kecerdasan, ii. Semangat, iii. Kesungguhan, iv. Dirham (modal atau pelaburan), v. Mendampingi atau belajar dengan guru; vi. Memerlukan masa yang lama atau panjang.
  • Ustaz Ali Subana menyarankan agar ibu bapa memerhati dan mengambil berat soal pengambilan gizi atau pemakanan anak-anak. Beliau menganjurkan agar anak-anak diberi makan banyak ikan kerana itu membantu kecerdasan otak sebagaimana yang diamalkan oleh para ulamak.
  • Ustaz Ali Subana juga menyarankan supaya anak-anak mula dideahkan dengan penghafalan hadis sekiranya sudah mula lancar atau selesai menghafal Al-Quran. Mulakan dengan hafalan hadis yang mudah, hadis 40 dan lain-lain (kerana Imam Shafi’e mula hafal kitab Muwatta’ selepas beliau menghafal Al-Quran).
  • Abu Hanafi ditanya tentang kualiti hafalan Musa selepas ‘berehat panjang’ daripada menghafal atau mengulang hafalan, misalnya ketika sakit; Abu Hanafi menjawab beliau pernah berasa risau tetapi yakin dengan kata-kata ulamak – ‘Hafalan juga memerlukan istirehat’. Musa pernah sakit hampir seminggu dan berehat daripada mengulang hafalan, ternyata hafalan atau ingatan Musa terhadap apa yang dihafalnya bertambah mantap (tidak gagap atau ‘tersangkut-sangkut’.)  
  • Ketika Musa ditanya senang atau susah menghafal Al-Quran, Musa menjawab dengan optimis, “Mudah.” Ketika ditanya ‘senang’ (seronok) atau tidak menghafal Al-Quran, Musa menjawab, “Senang (seronok).”
  • Selain kaset ceramah tokoh agama, Musa diperdengarkan dan dipertontonkan dengan VCD bacaan Al-Quran secara murottal yang mempunyai visual dan tulisan Al-Quran. Secara tidak langsung, itu membantu hafalan Musa kerana Musa akan mengingat ayat apa yang dibaca ketika gambar/visual apa yang ditunjuk pada skrin TV.
  • Ustaz Ali Subana menambah, mengulang hafalan yang lama selepas menghafal ayat/surah baharu itu penting; seperti menanam dan menjaga pokok yang baharu, maka pokok yang ditanam sebelumnya perlukan penjagaan yang baik juga supaya tidak mati.
  • Ketika Abu Hanafi ditanya mengenai mainan anaknya (sesuai dengan fitrah kanak-kanak yang suka bermain), Anu Hanafi memaklumkan bahawa Musa kurang berminat untuk bermain jauh daripada rumah. Sekadar main pasir, basikal dan seumpamanya di sekitar halaman rumah. Hal ini kerana, Musa terlalu biasa dekat dengan ibu bapanya kerana kebanyakan masanya dihabiskan dengan Al-Quran. Musa juga dipantau dengan siapa dia berkawan, kawan-kawan yang bersikap tidak elok dihindarkan daripada Musa.
  • Abu Hanafi berpesan, usah bandingkan Musa dengan anak-anak yang lain (kerana kemampuan setiap kanak-kanak berbeza), tetapi apa yang penting ialah ibu bapa harus bersemangat dan bersungguh-sungguh. Apabila ibu bapa bersemangat dan bersungguh-sungguh, maka anak-anak juga akan terdorong secara langsung dan tidak langsung. Fitrah kanak-kanak memang suka bermain, tetapi ibu bapa yang perlu aktif mengatur jadual harian anak-anak. Musa juga diajar ilmu yang lain (bahasa Arab dan seumpamanya), dan ternyata anak ini cepat mempelajari ilmu yang dipelajarinya walaupun kebanyakan masa diperuntukkan untuk mempelajari/menghafal Al-Quran.
  • Ustaz Ali Subana pula menutup rancangan tersebut dengan peringatan bahawa ibu bapa pada zaman ini berdepan dengan pihak yang optimis untuk merosakkan generasi muda Islam. Maka, ibu bapa mesti jauh dan lebih optimis serta sedar bahawa generasi ini perlu dididik dengan baik (mengikut cara Islam) bagi menyelamatkan generasi muda daripada kerosakan, dan seterusnya melahirkan lebih ramai ulamak.
  • Sebelum rancangan tersebut ditamatkan, Ustaz Ali Subana sempat menguji Musa walaupun ditegaskan berkali-kali bahawa tidak mengapa jika Musa tidak mampu menjawap soalan tersebut kerana ‘nature’ soalan yang akan ditanyakan memang dikategorikan sebagai sukar untuk diajukan kepada kanak-kanak seusia Musa. dengan Soalan beliau ialah: “Dalam juz 30 (juz ‘Amma), ayat apakah yang mempunyai perkataan ‘Musa’?”

    Selepas berfikir, Musa membacakan ayat-ayat tersebut iaitu ayat ke-5 dalam surah An-Nazi’at dan ayat ke-19 (terakhir) dalam surah Al-‘Ala.

*****
Subhanallah, Masya-Allah. Moga Allah melindungi anak ini, ibu bapanya, serta anak-anak generasi Islam yang lain dan para ibu bapa yang berhasrat dan berusaha melahirkan anak seperti Musa. Kalian juga boleh menonton video tersebut di pautan ini atau mendengar atau memuat turun audio rakamannya di pautan ini.

Lalu, antara perkara yang boleh disimpulkan daripada temuramah tersebut ialah; 

1. Niat yang baik untuk mendidik anak-anak sangat penting. 
2. Doa dan keyakinan tidak berbelah bahagi kepada Allah. 
3. Kesungguhan dan pengorbanan (Abu Hanafi sanggup berhenti kerja dan menjalankan perniagaan bagi memastikan dirinya mempunyai masa yang banyak untuk melatih dan mendidik anaknya). 
4. Kerjasama pasangan dalam mendidik anak adalah penting. 
5. Berhikmah - berhikmah mendidik sesuai karektor anak, berhikmah menangani keinginan dan kemahuan anak. 

Semoga catatan ini bermanfaat untuk saya dan suami, serta kalian juga.



NAS, Jumaat, 6 Ramadhan 1435H

No comments:

Post a Comment